top of page

BEMOEI JE MET JE EIGEN ROTKOP

Ik wil mij minder ergeren aan dingen, heus. Maar deze kan ik echt niet negeren: mensen, nee eigenlijk voornamelijk mannen, die jou dag proberen te verbeteren met: 'lach eens, kijk niet zo boos, je mag wel wat vrolijker kijken, waarom zo chagrijnig?' Aan deze mannen: bemoei je met je eigen rotkop. Het enige wat je terug kan verwachten is een sarcastische glimlach, ik hoop dat je dit als lezer visualiseren kan. Lachen is leuk hoor, ik ben goedlachs, maar ik bepaal nog altijd zelf wanneer. En bij afwezigheid van lach is een neutrale blik aanwezig. Dat anderen dat lezen als chagrijnig is niet mijn probleem. Laatst ook, ik begaf mij in een hardwerkende situatie, zegt een klant: 'kijk eens wat vrolijker'. Waarop ik zei: 'ik ben in mijn opperste concentratie, mag dat niet?' Hij was blijkbaar van zijn stuk gebracht, want mompelde enkel nog wat. Bij nader inzien kwam hij tot de conclusie dat ik mijn werk wel degelijk op een vrolijke manier aan het verrichten was. Hij kwam terecht zijn excuses aanbieden. Ik vergeef het deze man dan ook. Maar er gaat helaas geen 24 uur voorbij of de volgende idioot moet deze loze poging tot conversatie toepassen. Ik loop over straat (ALLEEN!!!! Waarom zou ik lachen?! Voor het zelfde geld heb ik zojuist mijn meest gênante moment ooit achter de rug, zijn mijn goudvissen dood of ben ik inderdaad om niks bloedchagrijnig, so what?!) en een of andere straatwerker moet zo nodig 'lach eens' zijn bek uit krijgen..... bitch, please. Ik vraag mij af of mannen dit ook voor hun kiezen krijgen. Ik ken ze in ieder geval niet. Nogmaals, een loze poging tot conservatie. Het is de slechtste openingszin, ofwel de beste afschrikzin ooit. Waar wil je heen als je in een club/café/kroeg staat en je zegt tegen iemand: 'kun je ook nog lachen?' Je zou het niet zeggen na dit relaas van woorden, maar ik raak er bijna sprakeloos van... De enige verklaring die ik verzinnen kan, is het idee dat het eerder de onbeholpenheid van de 'lach eens' persoon in kwestie is dan mijn gebrek aan geluk.


bottom of page