top of page

B. IS EEN EIKEL

M. is op een festival. M. raakt wat kwijt. Zij post het volgende op facebookpagina van het betreffende festival:

Kan niet waar zijn dat iemand mij gisteravond vraagt bij de wc of hij een selfie mag maken met mijn zelfgemaakte hoed en dat die jongen doodleuk denkt weet je wat als ik nu wegloop is het mijn hoed!!! Idioot!!! Wat heb je toch nare mensen op de wereld!!! Enfin, mocht iemand mijn hoedje zien lopen, willen jullie hem dan afpakken en mij even laten weten waar ik hem op kan halen?? Dat zou echt heeeeel fijn zijn, ik mis hem vreselijk!!!! Mijn dank is groot!!! (emoticon, emoticon, emoticon). (FOTO HOEDJE).

Ik ken M. niet. Wie zij is, is ook niet belangrijk. Maar het is duidelijk:

Hoedje afgepakt → facebook → hoop op hereniging M. & hoedje.

Dan hebben we B. Ik denk dat B. geen leven heeft. Maar dat is niet erg, het feit dat ik mijn blog hieraan wijd, geeft mooi weer hoe afwezig ook mijn leven is. En dus ga ik mijn energie verspillen aan het analyseren van de reactie van B. op enigszins dramatische oproep van M.

Hier komtie, B's reactie:

'je mist je bezit? Je laat je pet afstelen en gaat op fb lopen zeiken... het zal mij niet in dank genomen worden, door sommige, but GROW A PAIR... misschien heeft hij het niet door gehad???'

→ B. begint dus verontwaardigd en onaardig. Daarna trekt B. het verhaal naar zichzelf toe. En serieus, who the fuck gives a fuck: 'het zal mij niet in dank genomen worden, door sommige.' Ok vriend.

'Nu ga ik pas een jaar of 15 naar het (festival in kwestie), me goed beseffende dat alles veranderd, behalve verandering zelf...'

→ de lelijkste zin die ik ooit gelezen heb. We hebben het over een gestolen hoedje, niet over jou 15jarig jubileum. En dan: 'Alles verandert, behalve verandering zelf'. Hoe heeft deze random Happinez-wijsheid betrekking op hoedje? Ik vind dit een vreemde kant uitgaan en we zijn er nog lang niet.

'maar in mijn ogen, sla je de plank HELEMAAL mis... Ik denk dat KARMA besloot, dat de hoed in kwestie, niet bij zo gemeen, naar mens wilde zijn.... en waarom ben je hem niet even achter na gelopen??? lette je niet op??? raakte jullie elkaar kwijt??? en dat is zijn schuld??? het verhaal “klopt” i. e. g. niet... en vind wat hier nu gebeurd, zeer, zeer ongepast... Had hem achter na gelopen dan... Had opgelet... Als het zoooo dierbaar voor je is... had nee gezegd...'

→ Ok, er gebeurT hier heel veel. In zijn ogen wordt de plank misgeslagen, dat mag, maar vervolgens gaat B denken, en dat kan hij beter niet doen. Bovendien kabbelt het Happinez gehalte stee voort, KARMA, please. Daarbij krijgt de 'hoed in kwestie' een mening. Om dus eerder terug te komen op zijn vraag: je mist je bezit? Ja als we het bezit gaan personaliseren wel ja. Vooral ook vreemd dat afgaande op M's bericht zij een gemeen en naar mens blijkt te zijn. IK DENK dat dat wat kort door de bocht is. Ten slotte komt B. to the point. B.'s vragen zijn eindelijk relevant. Ook al maakt zijn gebruik van vraagtekens het verhoor nogal agressief. Hij zit dus met een hoop vragen en zonder dat die beantwoord worden concludeert B. dat het niet “klopt”. Waarom de aanhalingstekens? En waar zijn je argumenten hiervoor? En wat is er precies zeer, zeer ongepast?

(kleine reminder: M. is hoed kwijt en wil die graag terug). En dan vertellen wat zij had moeten doen. Wie is B. om M. te vertellen wat ze had moeten doen? Ik hoop dat M. dat lekker zelf blijft bepalen.

'Maar om nu, je eigen fout, door gebrek aan mensenkennis/levenservaring, op deze manier vorm te geven? Andere mensen te betrekken in je ikke ikke ikke hebbe hebbe hebbe, daarmee heb je je kredietwaardigheid verloren.'

→ Nee B. ze is enkel haar hoed verloren. En B. kent M. inmiddels zo goed dat ze naast het feit dat ze gemeen en naar is, ook niet beschikt over mensenkennis/levenservaring. Verder heeft het gebruik van ikke en hebbe totaal geen toegevoegde waarde. Die B., die is nog lang niet klaar.

'Je noemt iemand een idioot, beschuldigt iemand van diefstal, roept op tot escalatie.... openlijk op internet, duizenden mensen kunnen dit lezen. En dat vind jij OK? Dit vind jij passen binnen (desbetreffende festival)?'

→ Het gebruik van idioot is inderdaad niet heel chique van M. De beschuldiging van diefstal daarentegen is niet onterecht. B., je bent de meest hypocriete trol ooit, 'openlijk op internet, duizenden mensen kunnen dit lezen.' Vind JIJ dit OK?

'Op je profiel zie ik meerdere “hoedjes” een houding, een flair.... je bent er zooooo aaan gehecht... aan het zijn, het hebben...'

→ Ik had de lelijkste zin ooit toch al gelezen? Beetje freaky, dat je openlijk op internet, voor duizenden mensen toegeeft dat je haar profiel uitgecheckt hebt. Maar goed, nu ken je M. misschien iets beter. Ze is dus gemeen, naar, heeft geen mensenkennis/levenservaring en heeft nu ook een houding, een flair, waaruit jij sarcastisch concludeert dat zij gehecht is aan haar hoedjes, aan zijn en aan hebben (hele vreemde conclusie).

'Weet je wat ik denk? Je bent iemand tegen gekomen, helemaal van de wap, wat voor jou 5 min leek, was bij hem een half uur... hij is afgeleid en gewoon weggelopen... en dit, is nou TYPISCH (festival) zoals ik het ken....'

→ Ojee, B. gaat weer denken. Ikzelf begin te denken dat hij een hoop informatie voor ons achterhoudt. Zou hij getuige zijn geweest van dit voorval? Het zijn namelijk nogal gedetailleerde gedachten. En wat is nou zo TYPISCH? Mensen tegenkomen? Van de wap zijn? 5 min die aanvoelen als 30? Afgeleid worden? Gewoon weglopen? Vreemde typering, puntje puntje puntje.


bottom of page