top of page

VINDINGRIJKE DEFINITIES VAN 'VLUCHTELING' IN HAARLEM

Tenenkrommend zit ik naar Nieuwsuur van 16 september te kijken. Eerst komt onze burgemeester voorbij. Hij geeft toelichting op de noodopvang van vluchtelingen in Haarlem. Vervolgens komen andere stadsgenoten aan het woord. Ik schaam mij diep.

Voor de onder-steen-levenden onder ons: de gemeente Haarlem gaat 350 vluchtelingen opvangen in de voormalige Koepelgevangenis. Het is niet ideaal, maar een tijdelijke noodoplossing. Buurtbewoners worden geïnterviewd. Voordat ik losbrand, wil ik duidelijk stellen dat ik begrijp dat men huiverig is. Het is niks nieuws dat mensen bang zijn voor verandering. Dus dat er vraagtekens geplaatst worden bij deze ontwikkeling is niet eens onbegrijpelijk. Maar onderstaande uitlatingen zijn ronduit belachelijk. Ik quote een meneer van middelbare leeftijd:

‘Eens dat mensen geholpen moeten worden. Want het is triest wat je ziet op televisie. Dat mensen hongeren, dorst, medische hulp en van alles en nog wat’

- Zie hier begrip en empathie. Nogal zwak verwoord, maar duidelijk. En dan slaat de angst toe:

‘Kijk die mensen moeten geholpen worden. Maarja, ik weet niet… misschien.. Als je er hier nou 350 neerzet, en straks misschien 700 of 1000.. Ik weet het niet of dat we misschien gevaar lopen met onze spullen.’ Waarop de verslaggever terecht om uitleg vraagt. Hij antwoord: ‘Nou dat je.. dat auto’s beschadigd raken, of dat er ingebroken wordt.’ De verslaggever vraagt meneer waarom dit zal gebeuren. Hij antwoordt met: ‘Dat is mijn gevoel’.

- PARDON? De laatste keer dat ik synoniemen zocht voor het woord ‘vluchteling’ kwam ik geen ‘vandaal’, ‘inbreker’ of ‘crimineel’ tegen. Zeer typisch dat het eerste waar de man zich druk om maakt het welzijn van zijn spullen is… Maar hij is nog niet klaar:

‘Met die gevangenen.. Ik heb hier meer dan 30 jaar gewoond, ik heb nooit 1 last gehad van 1 gevangene. Nog nooit. Maar die mensen die daar in gaan zitten, die mogen er ook uit. Die zitten niet gevangen. Ze mogen vrij rondlopen. Als ze daar overal vrij rond mogen lopen.. Misschien moeten we ze wel een beetje heropvoeden, dat ze van onze dingen afblijven.’

- No shit Sherlock, nogal wiedes dat na aankomst in de Koepel, men er weer uit mag om vrij rond te lopen. Want ook het synoniem ‘gevangene’ bij ‘vluchteling’ ben ik niet tegengekomen. Wellicht moet de man teruggeworpen worden in de schoolbanken voor een heropvoeding.

Tot slot zou de redactie van Nieuwsuur wat mij betreft ook een kleine heropvoeding kunnen gebruiken. Dat ze gekozen hebben om zijn mening te verwerken in de reportage begrijp ik moeilijk. Niet dat ik erop tegen ben om tegenklanken een stem te geven, maar deze meneer heeft geen idee wat de definitie van een vluchteling überhaupt inhoudt.


bottom of page