top of page

OW-COLUMN: MILIEUMISSERS GOEDPRATEN

Douchen met je voeten in een blauw teiltje zodat je met het opgevangen water je eigen uitwerpselen door de WC kunt spoelen. Koukleumen in de woonkamer, omdat de verwarming niet hoger mag dan achttien graden. Je hoofd stoten tegen het raam, omdat je de drie dubbele voorzetramen even vergeten bent. En ongewenste bacteriën tot je nemen, omdat eten nooit weggegooid mag worden – zelfs niet bij zeer twijfelachtige, blauwe en onfrisse gevallen. Zo ging het eraan toe in mijn jeugd.

Mijn ouders zijn door de club van Rome geïnspireerd en leiden een milieubewust leven. Dat we een klimaatprobleem hebben, heb ik dus van jongs af aan ingeprent gekregen. Het heeft gewerkt, want ik schrijf hier niet voor niets over groenigheid. Maar milieubewust zijn en milieubewust handelen, zijn twee verschillende dingen. Dat laatste zit toch wat minder snor.

Mijn milieumissers

Ik gooi wel eens een lege pot pindakaas in de vuilnisbak. Ook gebeurt het soms dat ik een envelop niet bij het oud papier prop, maar bij het pindakaaspotje in de grijze zak. Zelfs mijn aquarium is ooit in de reguliere vuilniscontainer beland, oeps. En dan hebben we het nog niet eens over plastic scheiden gehad. Die poging is gewoonweg mislukt. Voor een deel geef ik de schuld aan de grootte van mijn woning. Het is niet haalbaar om zes verschillende afvalbakken te hebben staan in mijn minikeuken.

Veel mensen worstelen met soortgelijke hindernissen. Het gedachtegoed over een goed milieu is dan wel aanwezig, maar het handelen ernaar in mindere mate. We kiezen het goedkoopste, in plaats van het groenste, en stellen groene investeringen uit naar ‘later als’.

Mijn tips voor een milieubewuster leven

Naast deze missers probeer ik het milieu zoveel mogelijk te ontzien. Vandaar dat ik hieronder vijf makkelijke en goedkope milieutips meegeef waarbij koukleumen en blauw brood overbodig zijn.

1. Ecologische schoonmaakmiddelen zijn tegenwoordig niet zo heel veel duurder meer. Koop ze dan ook, kan gewoon bij de supermarkt. Je handen hebben er ook baat bij → minder agressieve chemicaliën.

2. Eet minder vlees. De maatschappelijke bewustwording ervan groeit gelukkig, maar volgens mij hebben we nog steeds geen idee hoe milieubelastend de veehouderij eigenlijk is. En als je het eet (BIO BIO BIO), geniet ervan.

3. Koop altijd FSC-gecertificeerd WC papier om verantwoord te kunnen vegen voor de bossen.

4. Omarm (baking)soda, azijn en citroen. Ga eens googlen en kom erachter hoe awesome deze producten zijn, veel effectiever dan Calgonite, Vanish en Antikal bij elkaar. Loopt je putje bijvoorbeeld niet meer door? Soda en kokend water → WUNDERBAR.

5. Google sowieso naar groene oplossingen voordat je HG-producten aanschaft. Zo ben ik onlangs een oorlog begonnen tegen fruitvliegjes en wat blijkt? Kruidnagel, basilicum en eucalyptus zijn heldhaftiger dan ooit.


bottom of page