top of page

OW-COLUMN: MIJN KAST HEEFT OBESITAS

Ik hoor regelmatig: ‘moet je niet een tweede kledingkast kopen?’ Ik woon leuk, maar mijn huis wordt overschaduwd door klerezooi. Gevalletje ‘door de textiel je broek niet meer zien’. De situatie is te bont geworden. Tijd voor oplossingen. Wat doe ik met mijn overtollige kleding? En hoe voorkom ik kast-uitpuiling?

Ten eerste woon ik in een dwergenhuis, en dat mijn vriend kastruimte opeist helpt niet. Ten tweede ben ik lichtelijk slordig, vooral kleding opvouwen is een kriem. Het gevolg: propjes kleding everywhere. Ten derde ben ik een jojo, in de winter heb ik maatje olifant, in de zomer die van een mug en dat is kleding-technisch niet handig. Tot slot heeft kleding soms nostalgische waarde, helemaal als je hoopt dat het weer hip gaat worden in de toekomst.

Dus ik moet groter gaan wonen, netjes worden, vrijgezel zijn, op gewicht blijven en niet sentimenteel doen. Hahaha, ik dacht het niet, want: hoe dan? Hieronder volgen tips waar ik wel wat aan had.

Tips tegen overtollige kleding

Vragen die je jezelf moet stellen: draag ik het nog? Ikzelf draag 59% niet of nauwelijks meer. Is het onomkeerbaar kapot of vies? Die olievlek gaat er echt niet meer uit. Durf dit soort kleren vervolgens weg te doen. Een mooie kast-opruim-tip die ik verder tegenkwam: doe twee kledingstukken weg voor elk nieuw kledingstuk dat je aanschaft. Je kledingkast slinkt op deze manier subtiel en dat doet minder pijn.

Ook ben ik gestopt met random shoppen. Ik koop alleen kleren als ik ze nodig heb. Dus als ik er als een zwerver bijloop, heb ik blijkbaar vernieuwing nodig. En als ik een bruiloft of ander traditioneel gedoe heb, leen ik een jurk/pak/kostuum van iemand uit mijn vriendenkring (want hoe vaak ga je nog een keer zo opgedoft de straat op?).

Kortom, hoe minder je in je kast hebt hangen, hoe beter je weet wat je hebt en hoe zuiniger je ermee om zal gaan. Maar HOE verklein je je garderobe op een verantwoorde manier?

1. Je kan het recyclen. Deponeer het in een kledingcontainer of breng het weg naar een kringloopwinkel. En als je kleding een beetje mooi en bijzonder is, kun je het vaak kwijt bij vintagewinkels en dan krijg je er ook nog wat voor. Cash cash, altijd fijn, zo’n financiële prikkel in je broekzak.

2. Maak onderscheid in zomer- en wintergarderobe en berg één van de twee op, afhankelijk van het seizoen natuurlijk. Het leuke is dat je elke zes maanden denkt: ohh deze heb ik ook nog. #back in the summer of ‘16.

3. Tot slot kun je met lotgenoten een kledingruilavond organiseren. Excuses voor het Libelle-gehalte hierbij, maar het is wel een optie. En dan niet meer meenemen dan je meebracht natuurlijk.

Gooi het in ieder geval niet in de prullenbak, want dat doe je ook niet met batterijen.


bottom of page