top of page

OW-COLUMN: DIT ZEGT JOUW TAS OVER JOU

Kleren maken de man, zegt men. Ze maken indruk op mensen. Dit geldt ook voor tassen. Ik ben niet op de hoogte van de laatste ‘IT’ bag, maar bepaalde tas(ge)dragingen vallen mij wel op. In deze column leer ik je daarom ‘taslezen’, een uiterst handige vaardigheid in het sociale leven. Zet je schrap, want vooroordelen over tassen zijn all over the place…

Allereerst wil ik het graag hebben over de handtasrugzak. Deze ken je ongetwijfeld, meestal gemaakt van (nep)leer. Het wordt gedragen door de vijftigplusser. Bij uitstek van het vrouwelijk geslacht. Ze heeft haar hoofdhaar kort of opgestoken. Ze is welgesteld en bezoekt regelmatig diverse culturele centra. De handtasrugzak draagt ze graag op de rug. Wellicht vanwege het gewicht van de overvolle, zware portefeuille.

Ten tweede is de oilily-achtige tas mij niet ontgaan. Deze vrouwen zijn vaak in de HEMA te vinden, waarom weet ik ook niet. Ze wonen bij voorkeur in een nieuwbouwhuis, want dat is praktisch. Ze zijn tussen de 30 en 45 jaar oud en hebben kinderen die ze Jip en Janneke verhalen voorlezen. Ze wisselen de fleurige tas af met de praktische Kiplingtassen, want daar krijg je zo’n leuk aapje bij.

Ten derde is de millennialrugzak een veelvoorkomende tas. In de jaren negentig en nul begon het met de Eastpak, beklad met puberale teksten, die op de middelbare school tot onder je poepgat gedragen werd. En in de jaren tien kwam Dakine. Deze tas werd weer hoog gedragen. Wat was dat een opluchting. En nu dragen millennials massaal tassen van het merk Herschel en Fjällräven. Deze tas met inhoud is vaak meer waard dan de inboedel van de eigenaar zelf. Altijd alles bij je om waar dan ook arbeid te verrichten.

Populair onder de millennials zijn ook de slappe linnen tassen, beter bekend als tote bags. De vierde opmerkelijke tas. Meestal een beetje smerig door de vele festivals die deze tas meemaakt. Gedragen door zowel mannen als vrouwen. Er zit vaak een hippe, vervaagde opdruk op. Een boom, vogel, snor of wolf. Dit is een typische zomer- pleur-alles-er-maar-in tas die veel gespot wordt bij parkhangers en festivalgangers. Ook handig voor het doen van boodschappen. Want die ene tas, die kan echt niet meer.

De plastic tas… Not done en vooral niet nodig. Toch overheerst deze vijfde tas nog steeds het straatbeeld. Mij overkomt het ook nog wel eens, dat ik onverwachts boodschappen ga doen en besluit te hamsteren (winter is coming). ‘Oops’ voor de vergeten boodschappentas. Wel krijg ik de duurzame smaak langzamerhand te pakken. Ik heb tegenwoordig dikwijls een tas in mijn tas (Inception!) voor dit soort spontane hamsterincidenten. En daarmee slinkt het aantal plastic tassen. Ook in de oceaan, want die moet van plasticbrij naar plasticvrij.

Er zijn nog veel meer tassen die eigenschappen van mensen onthullen. Kijk eens om je heen en wees een waarzegger. En bovenal, koop geen plastic tassen meer.


bottom of page